Surat Cinta II

"Dalam bulatan ukhuwwah hari ini, kita akan belajar menulis." ujar Khaulah, kakak usrah yang terkenal dengan senyuman sebagai pembuka kalam. "Tapi kali ni, bukan tulis lirik lagu beshe beshe, bukan jugak tulis karangan berformat. Kita akan sama sama tulis surat cinta Malam Al-Qadr. Curahkan isi hati, warnakan kertas dengan simbahan kasih dan lukiskan lukisan hati kita diatasnya." 

"Kita membaca ayat cinta daripada Allah setiap hari, kita menerima hikmah daripada lukisan cinta Tuhan dalam hidup kita setiap hari. Tapi susah untuk kita membalas setiap cinta tu kan, mustahil dapat membalas semuanya. Jadi alang alang kita dalam fatrah pemburuan Malam Al Qadr ni. Akak nak ajak satu bulatan akak membalas cinta Allah atas sekeping kertas" ulas Khaulah melihat kepada riak bingung adik adik usrahnya. 

Berkerut dahi Nusaibah diikuti Fatimah. Perlahan lahan, seorang demi seorang mencapai pen dan sehelai kertas yang diberikan awal usrah. 

Sepuluh minit berlalu tanpa sebarang calitan dakwat diatas kertas. Nusaibah menggangkat kepalanya yang mula lenguh menunduk, seorang demi seorang diperhatikan fokus dengan penulisan berbeza dengannya yang 'kosong'. "Nusaibah, da siap?" soal Khaulah setelah melihat hampir semuanya selesai. "Em.. Belum kak. Maaf kak saya tak tahu nak balas macam mana. Saya tak tahu." jujur Nusaibah. "Baiklah, nanti Nusaibah luahkan di bilik kamu ya" laju dianggukkan kepala sebagai respon kepada kebaikan kakak usrahnya. 

___

Al Quran ditutup lembut dan dikucup halus tanda mengagungkan kalam cintaNya. Lama dikucup sehingga mengalir air matanya. Nusaibah mencapai kertas yang dititipkan oleh Khaulah dan mula membasahinya dengan penuh perasaan.

Ya Rahman, 
Aku tahu Engkau Maha Melihat, Maka lihatlah aku dengan pandangan kasihMu. 
Aku tahu Engkau Maha Mengetahui. Maka ketahuilah aku mencintaiMu dan Rasulullah. 
Ketahuilah Ya Rabb, aku lemah tanpa rahmat dan redhaMu. CintaMu menguatkan aku. 

Ya Allah, 
Ampunkan aku untuk semua dosa dosaku yang tak terhitung banyaknya. Jika bukan Engkau yang mengampuniku, kepada siapa lagi harus aku meminta.

Kurniakan aku cintaMu ya Rabb. Cinta orang yang mencintaiMu. Dan amal yang mendekatkan cintaku kepadaMu. Jadikan cintaku kepadaMu lebih besar daripada cintaku kepada diriku, keluargaku dan dunia ini.

Ya Rahim, aku rindu. Aku rindu. Aku cuma rindu. Rindu kepada baginda. Rindu untuk bertemu baginda. Rindu kepadaMu. Ampunkan aku Ya Allah, jangan disebabkan dosa aku Kau tarik nikmat ibadahku, Kau tarik nikmat hati yang merinduiMu. Aku cuma rindu. Aku cuma rindu dan cintaMu. Rindu. Rindu.

Berulang kali diulang perkataan rindu dan penulisannya diberhentikan. Jika diteruskan, pasti penuh kertas itu dengan kerinduannya yang terlalu tinggi. 

Sudah lama Nusaibah pendam perasaan rindunya. Rindu kepada hati yang merinduNya sentiasa. Rindu kepada Rasulullah. Rindu kepada semuanya. Rindu yang dia sendiri tidak tahu bagaimana untuk luahkan, hanya air mata menjadi peneman sepanjang luahan hatinya. 

'Jika Bilal pengsan akibat rindunya kepada Rasulullah, bagaimana aku boleh mengaku mencintaimu Ya Rasulullah sedangkan hatiku tidak berperasaan tatkala engkau dihina. Bagaimana aku boleh mengaku mencintaiMu Ya Rahman sedang hatiku tidak berperasaan tatkala namaMu disebut.' tangisannya makin laju. 

اللهم انك عفو كريم. تحب العفو فاعف عني يا رب

Comments